ΤΩΡΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ
Συγκρατημένες οι κρατήσεις στους χειμερινούς προορισμούς της Πελοποννήσου

Συγκρατημένες οι κρατήσεις στους χειμερινούς προορισμούς της Πελοποννήσου

Σε ρηχά νερά κινείται ο χειμερινός τουρισμός στην Πελοπόννησο, με τη μέχρι τώρα κίνηση σε δημοφιλείς προορισμούς να μην αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας στα καταλύματα και με τις κρατήσεις των εορτών να μην είναι οι προσδοκώμενες.

Σε ρηχά νερά κινείται ο χειμερινός τουρισμός στην Πελοπόννησο, με τη μέχρι τώρα κίνηση σε δημοφιλείς προορισμούς να μην αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας στα καταλύματα και με τις κρατήσεις των εορτών να μην είναι οι προσδοκώμενες.

Όπως είπε στην “Ε” ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου Κωνσταντίνος Μαρινάκος, με εξαίρεση το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, όπου παρατηρήθηκε έντονη κινητικότητα σε όλους τους δημοφιλείς προορισμούς, από εκεί και έπειτα υπάρχει προβληματισμός για το διάστημα που απομένει έως τα Χριστούγεννα.

«Λόγω της ενεργειακής κρίσης που δοκιμάζει καθημερινά το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων συρρικνώνοντας το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών, η κινητικότητα περιορίστηκε αισθητά αυτό το διάστημα σε Σαββατοκύριακα» παρατήρησε. Και σχολίασε πως μετά τη διετή πανδημική κρίση και τις οικονομικές ζημιές που δέχτηκαν οι επαγγελματίες, το προαναφερόμενο τριήμερο αλλά και οι επερχόμενες γιορτές δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να άρουν τον έντονο προβληματισμό που έχει αναπτυχθεί στον κύκλο του τουρισμού, μιας και το σύνολο των 130 ημερών λειτουργίας των καταλυμάτων κατά τη χειμερινή περίοδο έχει τέτοιες διακυμάνσεις.

«Σε πολλές περιπτώσεις το ενεργειακό κόστος φτάνει ή και ξεπερνάει το 60% του τζίρου των επιχειρήσεων, κυρίως στους ορεινούς προορισμούς όπου υπάρχουν και υψηλότερες ανάγκες λόγω θέρμανσης» ανέφερε, κάνοντας λόγο για μια δυσμενή συνθήκη, καθώς πέρα από την ενέργεια οι Έλληνες είναι αυτοί που αποτελούν τον βασικό πελάτη του χειμερινού τουρισμού. «Από την πλευρά μας δεν μπορούμε να ευελπιστούμε σε μια καλύτερη περίοδο με σιγουριά, καθώς ο κόσμος είναι φοβισμένος, χωρίς να γνωρίζει πώς θα εξελιχθεί το θέμα της ενέργειας, τη στιγμή που το γεωπολιτικό περιβάλλον είναι έκρυθμο» σχολίασε. 

ΠΩΣ ΚΥΜΑΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις κρατήσεις τις μέρες των γιορτών, ο κ. Μαρινάκος πληροφόρησε πως δεν υπάρχουν πολύ υψηλές κρατήσεις, καθώς λόγω της επικαιρότητας και της οικονομικής κατάστασης αυτές γίνονται την τελευταία στιγμή. «Το διάστημα αυτό, σε ορεινή Αρκαδία, Κορινθία και Αχαΐα για τις μέρες των γιορτών οι κρατήσεις κινούνται κοντά στο 50%. Επειδή όμως οι περισσότεροι συνάδελφοι δεν μπορούν να πάρουν προκαταβολές όπως στο παρελθόν, ένα μέρος από αυτές ενδέχεται κάποιες φορές να είναι και εικονικές, καθώς λίγες μέρες πριν μπορεί να ακυρωθούν, αποτελώντας βέβαια ευκαιρία για τις last minute κρατήσεις ώστε να αντικατασταθούν» διευκρίνισε, προσθέτοντας πως η τακτική αυτή αυξήθηκε από την πανδημία και έπειτα. 

ΤΑ ΑΚΡΙΒΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ Η «ΒΑΤΗ» ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

Από πλευράς καυσίμων και πόσο αυτά θα αποτελέσουν το χειμώνα βασικό κριτήριο για τις εξορμήσεις των Αθηναίων, ο Κωνσταντίνος Μαρινάκος εκτίμησε πως η Πελοπόννησος ευεργετείται καθώς είναι ένας κοντινός οδικός προορισμός αλλά και ασφαλής. «Συγκριτικά με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι παράλληλα και ένας φθηνός προορισμός, οπότε όταν ο κόσμος αποφασίζει να εξορμήσει για ένα χειμερινό μέρος, Αχαΐα, Αρκαδία και Κορινθία κυρίως έχουν τον πρώτο λόγο στην ατζέντα των εκδρομέων, δεδομένου πως το κόστος των καυσίμων παραμένει υψηλό, για να μεταβούν πιο μακριά» συμπλήρωσε. 

Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

Σε ερώτηση της “Ε” αν επικρατεί ικανοποίηση για την προβολή της Πελοποννήσου ως χειμερινού προορισμού, ο ίδιος στάθηκε αρχικά σε μια προσπάθεια που γίνεται σε εθνικό επίπεδο, μέσω του ΕΟΤ, για μια εθνική καμπάνια για την προώθηση των ορεινών χειμερινών προορισμών. «Αυτό το πλάνο δεν έχει ενεργοποιηθεί στο βαθμό που θα έπρεπε.

Εγιναν κάποιες κινήσεις δίχως την προσδοκώμενη διεισδυτικότητα, κάτι που θέλουμε να γίνει τη φετινή σεζόν, ώστε να επισπευσθεί με πιο γρήγορους ρυθμούς η συγκεκριμένη καμπάνια, για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε ένα επίπεδο που να στηρίξει την τουριστική επιχειρηματικότητα» πρόσθεσε, δηλώνοντας πως από πλευράς των δύο Περιφερειών γίνονται κάποιες κινήσεις στο πλαίσιο αυτό, όχι όμως απόλυτα στοχευμένες. 

ΤΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΕ ΠΛΗΡΟΤΗΤΕΣ ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ

Αναφορικά με το μέρος που καταγράφει τις περισσότερες πληρότητες τις τελευταίες χειμερινές σεζόν, ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου τόνισε πως η πρώτη προτίμηση από τη στιγμή που βελτιώθηκε ο δρόμος στο βόρειο τόξο της Πελοποννήσου και λόγω του γεγονότος πως είναι πολύ οργανωμένο το χιονοδρομικό τους κέντρο, είναι τα Καλάβρυτα και ακολουθούν ορεινή Αρκαδία και ορεινή Κορινθία.

«Η Αρκαδία έρχεται δεύτερη στην κατηγορία αυτή γιατί έχει ένα μεγαλύτερο εύρος γνωστών προορισμών, ενώ δυναμική παρουσία πάντα σε πληρότητες έχει και η ορεινή Κορινθία» υπογράμμισε, υποστηρίζοντας πως Μεσσηνία και Λακωνία που απουσιάζουν από τις πρώτες θέσεις, είναι ταυτισμένες με τη θερινή σεζόν.

«Η Μεσσηνία είναι πρωτοπόρος σε όλη την Πελοπόννησο τους καλοκαιρινούς μήνες με την υψηλότερη κινητικότητα, αντλώντας ενίσχυση από το Αεροδρόμιο, ενώ και η Λακωνία καταγράφει ολοένα και περισσότερες σταθερές πληρότητες, με επίκεντρο τη Μονεμβασιά που είναι προορισμός 365 ημερών» επισήμανε. Για να προσθέσει σχετικά με τις υποδομές των ορεινών προορισμών Μεσσηνίας και Λακωνίας -όπως τον Ταΰγετο- πως δεν υπάρχουν πολλές ώστε να προσελκύσουν μαζικά κόσμο κατά τη χειμερινή περίοδο. 

AIRBNB ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ

Τέλος, σχετικά με την αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων Airbnb και τους ξενοδόχους, με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις να έχουν μπει στο στόχαστρο ως υπαίτιες για τα “χρυσά” ενοίκια και το “στραγγάλισμα” στο απόθεμα διαθέσιμων ακινήτων, αλλά και για τη μείωση στην κίνηση των κατ’ εξοχήν χώρων φιλοξενίας, ο Κωνσταντίνος Μαρινάκος χαρακτήρισε τη βραχυχρόνια μίσθωση μείζον πρόβλημα τα τελευταία χρόνια για τα ξενοδοχεία.

Ο ίδιος, επικαλούμενος την πρόσφατη παρουσίαση σχετικής μελέτης της Grant Thornton, σχολίασε πως με ένα μέγεθος βραχυχρόνιων μισθώσεων της τάξεως του 15% στη συνολική “πίτα”, δεν επηρεάζεται μόνο η οικονομία αλλά και η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, εκτιμώντας πως σε κάποιους προορισμούς ενδέχεται να είναι πολύ μεγαλύτερο, δημιουργώντας απώλειες σε επίπεδο δημοσίων εσόδων, λόγω του τρόπου που φορολογούνται: «Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας έχει προτείνει επτά μέτρα.

Πρόκειται για χρονικούς και χωρικούς περιορισμούς, το όριο στον αριθμό ακινήτων, δεδομένου πως μεγάλες εταιρείες ξένων συμφερόντων φορολογούνται με άλλον τρόπο καταλαμβάνοντας οικοδομικά τετράγωνα, εκμεταλλευόμενες εκατοντάδες δωμάτια σε μεγάλα αστικά κέντρα, τη θεσμοθέτηση ελάχιστων τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών τη στιγμή που τα καταλύματα αδειοδοτούνται με συγκεκριμένες προδιαγραφές, τη φορολόγηση σε σχέση με τα ξενοδοχεία, τα δικαιώματα των συνιδιοκτητών και την εφαρμογή συστήματος ελέγχων και επιβολής κυρώσεων». Τόνισε πως όλα αυτά τα μέτρα βρίσκουν μπροστά τους μια μεγάλη αγορά και ενδεχομένως το πολιτικό κόστος, που μπορεί να οδηγήσει στην μη οριζόντια εφαρμογή τους.

«Για να στηριχθεί η επίσημη ξενοδοχία και επιχειρηματικότητα πρέπει τα μέτρα αυτά να ληφθούν το συντομότερο, γιατί κινδυνεύει να κλείσει ένας μεγάλος αριθμός επίσημων επιχειρήσεων που συμβάλλουν πολλά χρόνια τώρα στην εθνική οικονομία αλλά και στο τοπικό εισόδημα, μέσω της απασχόλησης» κατέληξε.

https://eleftheriaonline.gr

ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ