Το τρισδιάστατο μηχανικό παζλ-γνωστό ως κύβος του Ρούμπικ- με τις πολύχρωμες έδρες προκάλεσε εθισμό σε μια ολόκληρη γενιά και αποτελεί το πιο «μοσχοπουλημένο» παιχνίδι παζλ όλων των εποχών παγκοσμίως! Μοιάζει ωστόσο απλοϊκό μπροστά στην εξελιγμένη εκδοχή του που εφηύρε το 1985 ο Παναγιώτης Βέρδες. Τοπογράφος μηχανικός και επιχειρηματίας στο επάγγελμα αλλά λάτρης των μαθηματικών και των εφαρμογών τους, σχεδίασε το 1985 μια νέα τεχνολογία που προσφέρει θεωρητικώς άπειρους συνδυασμούς περιστροφών στο γνωστό παιχνίδι και το καθιστά ένα από τα πιο σοφιστικέ mind games.

Ποιός είναι ο Παναγιώτης Βέρδες: 

Ο Παναγιώτης Βερδές, γεννήθηκε στο Xιλιομόδι Κορινθίας, το  1945. Έλκει την καταγωγή του από το Χιλιομόδι και από τους δύο γονείς. Ο παππούς Δημήτριος και ο παππούς Μιχάλης ήταν αγρότες, όπως και ο πατέρας του. Οι πρόγονοί του έλαβαν μέρος στους εθνικούς πολέμους της εποχής τους, μέλη της ευρύτερης οικογένειας χάθηκαν στον εμφύλιο. Αδέλφια του ο Δημήτρης, Αδαμαντία, Σωτηρία.

Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στο Χιλιομόδι. Απέκτησε το πτυχίο του Αγρονόμου Τοπογράφου Μηχανικού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 1960. Υπηρέτησε την στρατιωτική του θητεία ως έφεδρος αξιωματικός στο Μηχανικό Σώμα (1969 – 1971).

Διορίστηκε στο Υπουργείο Δημοσίων Έργων όπου και εργάστηκε από το 1971 έως το  1973. Στη συνέχεια δημιούργησε προσωπική εταιρεία ως εργολάβος δημοσίων έργων, αναλαμβάνοντας κατασκευές κτηρίων, οδοποιίας, υδραυλικά έργα κ.α. κυρίως στις περιοχές Αργολίδας και Κορινθίας (1974 – 1997).

H ανακάλυψη ωστόσο υποτιμήθηκε από τον ίδιο, ο οποίος έκρινε πως είναι «πολύ απλή για να μην την έχει σκεφτεί κάποιος άλλος» και έτσι έμεινε κλεισμένη στα συρτάρια του για μια εικοσαετία. Το 2002 παρουσιάζοντας στο γιό του Κωνσταντίνο- επίσης τοπογράφο μηχανικό- τα χομπίστικα σχέδια του, ήρθε και η αποκάλυψη. Διεθνώς δεν υπήρχε η εξέλιξης αντίστοιχης τεχνολογίας, γεγονός που οδήγησε τα πρωτόλεια χειρόγραφα σε μια κανονική πρόταση κατοχύρωσης ευρεσιτεχνίας το 2004. Ακολούθησαν ακόμη 50 κατοχυρώσεις παγκοσμίως και γεννήθηκε η ιδέα της αξιοποίησης τους.

 

Η πατέντα δεν έμεινε στα χαρτιά και μετά από σκληρή δουλειά και 1,5 εκατ.ευρώ που επένδυσε η οικογένεια, δημιουργήθηκε η εταιρία V-Cube που εκμεταλλεύεται την πατέντα, σχεδιάζει και παράγει τους ομώνυμους κύβους που κυκλοφορούν πλέον σε επτά διαφορετικά μοντέλα. Από το 2008 έως σήμερα η εταιρία έχει πουλήσει 650.000 κομμάτια παγκοσμίως και συνεχίζει ακάθεκτη.Το 2014 έκλεισε με τζίρο 1 εκατομμυρίου ευρώ, ο οποίος προήλθε κατά 98% από το εξωτερικό. «Παράγουμε αποκλειστικά στην Ελλάδα, όπου πουλάμε μόνον το 2% του τζίρου μας» λέει ο Κωνσταντίνος, οποίος αν και εκτιμά πως το ελληνικό διαβατήριο δεν είναι το καλύτερο, εν τούτοις πιστεύει ότι οι διεθνείς αγορές δεν είναι απροσπέλαστες. Η εταιρία βραβεύτηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης και τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας με το Γ΄ Βραβείο για τις σύγχρονες ελληνικές εφευρέσεις το 2009. Διακρίθηκε επίσης με την Α΄ Διάκριση για τις νεοσύστατες εξαγωγικές επιχειρήσεις το 2013 και επιλέχθηκε στις 50 καλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις που εκπροσωπούν την χώρα μας στον διαγωνισμό «European Busines Awards 2013 – 2104».

 

«Το 7% των πωλήσεων μας γίνεται μέσω του επίσημου site της εταιρίας, το οποίο μάλιστα επανασχεδιάστηκε και θα λανσαριστεί έως το τέλος του Ιανουαρίου. Μέσω αυτού αλλά και συνεργατών αντιπροσώπων εξάγουμε πια V-Cube σε περισσότερες από 100 χώρες». Η πιο μεγάλη αγορά για την εταιρία είναι οι ΗΠΑ και ο Καναδάς που αντιπροσωπεύουν το 45% των πωλήσεων της. Στο τέλος του 2014 μάλιστα οι κύβοι τους βρίσκονται σε 700 σημεία πώλησης στις ΗΠΑ και σε μεγάλες αλυσίδες βιβλιοπωλείων, όπως η Barnes & Noble. Αυξανόμενη παρουσία έχει επίσης στην Ευρώπη, με αντιπροσώπους Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Ουκρανία, Ισπανία και χώρες της Βαλτικής αλλά και σε Αυστραλία και Ασία. Στην Κίνα, η V-Cube ήρθε αντιμέτωπη με τους αντιγραφείς, αλλά σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο ολόκληρη η Ασία, αν και δίνει αξία στη φθηνή τιμή, παρουσιάζει ενδιαφέρον για το προιόν της V-Cube.Στην Ελλάδα, οι κύβοι διατίθενται σε 300 σημεία πώλησης, κυρίως σε εξειδικευμένα καταστήματα παιχνιδιών γρίφων και στρατηγικής αλλά και σε μεγάλες αλυσίδες όπως ο ΙΑΝΟΣ και τα Public. Πάντως τα μεγάλα ελληνικά παιχνιδάδικα αποτελούν «κανάλι» που προς στιγμή δεν φαίνεται να ενδιαφέρει την εταιρία, μια και λειτουργούν ως «σουπερ μάρκετ» με χρόνους πληρωμής που δεν αντέχει μια μικρή αναπτυσσόμενη εταιρία.

To 2014 επίσης η V-Cube επένδυσε στο design των κύβων της, ανοίγοντας έτσι δρόμο και στην αγορά των σουβενίρ. Ήδη «τρέχει» συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και «κυνηγά» συνεργασία και το MoMa της Νέας Υόρκης. Πριν σχεδιάσει νέες εμφανίσεις για τις διεθνείς αγορές, ετοιμάζεται να κάνει «ντεμπούτο» και στην Αθήνα, διεισδύοντας στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου από τον Φεβρουάριο του 2015, θα υπάρχουν κύβοι της V-Cube με παραστάσεις από την Ακρόπολη. Ο κύβος χρησιμοποιείται πια σαν καμβάς και ο καθένας μπορεί να επιλέξει τί θέλει να εικονίζει. φτιάχνεται πλέον όπως τον θέλει ο κάθε πελάτης, ο οποίος μπορεί να επιλέξει από το site την απεικόνιση, ή να προσωποποιήσει εντελώς το προιόν που θα διαλέξει.Ο ίδιος ο Κωνσταντίνος «λύνει» τον μικρό κύβο σε 30 δευτερόλεπτα και τον μεγάλο (8x8x8) σε δύο ώρες. Θεωρεί ότι οι δυνατότητες του κύβου είναι ανεξάντλητες και η δυναμική της εταιρίας ισχυρή, οπότε «προπονείται» τόσο στο να «λύνει» όσο και να πουλάει τους κύβους του.