ΜΑΓΚΑΖΙΝΟ - ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΠΟΛΙΤΙΚΗ - Δημοτικά -

Τα επικοινωνιακά «αυτογκόλ» του Νίκου Σταυρέλη στις Δημοτικές της Κορίνθου

Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά αλλά θα έχουμε αρκετό χρόνο μπροστά μας να τα εκτιμήσουμε και να τεκμηριώσουμε κάποιες απαντήσεις. Αυτό που προς το παρόν μας κινεί το ενδιαφέρον είναι η επικοινωνιακή καμπάνια του κ. Σταυρέλη.

Η Κόρινθος έχει μπει για τα καλά σε μια μακρά προεκλογική περίοδο με ορίζοντα το Νοέμβριο του 2019. Παραδόξως, η μόνη σίγουρη υποψηφιότητα είναι αυτή του πρώην προέδρου του Δ.Σ. και προσφάτως ανεξαρτητοποιηθέντα Νίκου Σταυρέλη. Η υποψηφιότητα αυτή έρχεται ως μια νέα εξέλιξη στο σήριαλ της διαδοχής του Δημάρχου Αλ. Πνευματικού ο οποίος πρώτα δεν ήθελε και μετά ήθελε ενώ και στον κ. Σταυρέλη συνέβη ακριβώς το ίδιο.

Με δυο λόγια δηλαδή κανένας δεν ήθελε να είναι υποψήφιος στην αρχή της τετραετίας. Τώρα πως είναι πιθανό το ενδεχόμενο να είναι και οι δυο υποψήφιοι είναι ένα άλλο θέμα. Την αλήθεια μάλλον την ξεστόμισε άθελα του στην επεισοδιακή συνεδρίαση διαγραφής-ανεξαρτητοποίησης των «3» του νέου συνδυασμού ο Μπ. Ντιγκιρλάκης, πολιτικός «συνεταίρος» του κ. Σταυρέλη στο νέο συνδυασμό.

Ο ίδιος είπε ότι το 2014, μετά τις Δημοτικές εκλογές, σε βόλτα με το φίλο του Δήμαρχο, του ευχήθηκε να απολαύσει την τελευταία του τετραετία. Το οποίον σημαίνει ότι η διαδοχή δεν συζητείτο πλέον ως ενδεχόμενο αλλά ως απαίτηση και μάλιστα αμέσως μετά τη νέα νίκη του συνδυασμού (3η στη σειρά).

Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για την υποψηφιότητα του κ. Σταυρέλη και θα έχουμε αρκετό χρόνο μπροστά μας να τα εκτιμήσουμε και να τεκμηριώσουμε κάποιες απαντήσεις. Αυτό που προς το παρόν μας κινεί το ενδιαφέρον είναι η επικοινωνιακή καμπάνια του κ. Σταυρέλη.

ΣΥΓΧΥΣΗ ΚΑΙ ΒΙΑΣΥΝΗ

Εδώ λοιπόν έχουμε την αίσθηση ότι επικρατεί μια σύγχυση και μια ακατανόητη βιασύνη άνευ προηγουμένου για να ικανοποιήσουν τους πάντες με αποτέλεσμα να μην είναι ξεκάθαρο ούτε το μήνυμα ούτε και η εικόνα. Πιο συγκεκριμένα υπάρχει μεγάλη (και σε πολλές περιπτώσεις τεράστια) αναντιστοιχία μεταξύ του υπαρκτού προσώπου του κ. Σταυρέλη, αυτού που εκπροσωπείται μέσω του συνδυασμού και αυτού που επιχειρείται να πλασαριστεί στο εκλογικό κοινό.

1. Ενώ λοιπόν στην πραγματικότητα ο κ. Σταυρέλης λογίζεται στην κοινωνία της Κορίνθου ως ένας σοβαρός και μετρημένος άνθρωπος, στην παρουσίαση του βίντεο βλέπουμε τον υποψήφιο να επιχειρεί να εμφανιστεί ως εκπρόσωπος του ενθουσιασμού και της παρόρμησης σε ένα «κόντρα» ρόλο. Στην παρουσίαση του βίντεο είδαμε έντονα χρώματα, νέους ανθρώπους, καταιγιστική σε κάποια σημεία κίνηση και στο τέλος τον κ. Σταυρέλη (στα τελευταία 46” από τα 3’15’’ συνολικά) σε σοβαρές πόζες με μπλε σκούρο κοστούμι έξω από την εκκλησία. Η συνοχή στο μήνυμα χάνεται.

Είναι ξεκάθαρα μια λογική «λίγο από όλα», η οποία έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τον επικεφαλής του συνδυασμού. Τα πολύχρωμα ρούχα δεν ταιριάζουν σε όλους. Αλλά υπάρχουν και άλλες «τρύπες» στην καμπάνια του κ. Σταυρέλη.

2. Τα ίδια παρατηρούμε και στο λογότυπο. Και γαλάζιο και πράσινο και ροζ. Και το οποίο βεβαίως μας παραπέμπει στο πρόσφατο σήμα του ΠΑΣΟΚ (δείτε και τις εικόνες) από όπου φαίνεται ότι έχουν παρθεί οι κατευθυντήριες γραμμές. Από ότι φαίνεται και να θέλει να κρυφτεί κάποιος, δεν γίνεται. Το «χούι» που λένε ..

3. Το κείμενο αρχών, επίσης, που παρουσιάστηκε εν είδει μίνι-προγράμματος αλλά και ο λόγος του κ. Σταυρέλη αποτελούν σε πολλά σημεία μια εξόφθαλμη προσπάθεια αντιγραφής του προγράμματος του Σωτήρη Μουρίκη από τις εκλογές του Επιμελητηρίου. Η καινοτομία, η εξωστρέφεια, μέχρι και ο Απ.Παύλος υπήρχαν στο πρόγραμμα του κ. Μουρίκη και μάλιστα είχαν περιγραφεί με λεπτομέρεια. Η δε "τοπική διπλωματία" που προτείνεται στο λόγο, παραπέμπει ευθέως στο "Κορινθιακό Λόμπυ" που πρότεινε ο κ. Μουρίκης.

4. Στο τέλος δε του κειμένου υπάρχει και μια αμηχανία σχετικά με το αν η εκλογική προσπάθεια πρέπει να παρουσιαστεί ως προσωπική ή συμμετοχική υπόθεση. Και τελικά επιλέγεται και εδώ η μέθοδος «βάλτα όλα μέσα» Δυο φορές αναφέρεται σε πρώτο ενικό πρόσωπο και δυο σε πρώτο πληθυντικό.

5. Έπειτα, στο φυλλάδιο ανακοίνωσης για την εκδήλωση με το λογότυπο  βλέπουμε άλλη εικόνα. Βλέπουμε τον Πήγασο (έργο-σύμβολο της Δημαρχίας Πνευματικού) σε γκρίζο φόντο με γραμματοσειρά που παραπέμπει γραφιστικά στην επιχείρηση του κ. Μουρούτσου. Εδώ γίνεται αποδεκτή η «κληρονομιά του Αλέκου», παρουσιάζεται μια λανθασμένη χρωματική απόχρωση του προφίλ του κ. Σταυρέλη ενώ επιχείρηση και συνδυασμός έσονται εις σάρκα μία μέσω της γραμματοσειράς. Η απουσία νέων από την εκδήλωση πάντως, υποδηλώνει ότι η αφίσα ως επικοινωνιακό υλικό δεν έκανε κανένα γκελ στη νεολαία παρά μόνο σε όσους είδαν το χρώμα των μαλλιών τους σ’ αυτήν.

6. Ένα άλλο χτυπητό σημείο είναι οι συνεντεύξεις του κ. Μουρούτσου. Δεν θα μείνουμε στο γεγονός ότι στο παρελθόν ήταν Δημοτικός εργολάβος. Δεν θα μείνουμε στο γεγονός ότι ήταν και αυτός υπεύθυνος για να μετατραπεί η γιορτή της πόλης σε ένα πανηγύρι με γουρουνόπουλα. Δεν θα μείνουμε στο γεγονός ότι μπλέκει επιχειρηματικότητα και πολιτική. Όλα είναι νόμιμα και δεν είναι και ανήθικα. Θα μείνουμε όμως στην εικόνα. Πως γίνεται ο συνδυασμός να λέγεται «Πνοή Δημιουργίας», να παλεύεις επικοινωνιακά να παρουσιαστείς ως το νέο, το πολύχρωμο και το ανανεωτικό και να βγάζεις ως εκπρόσωπο της προσπάθειας έναν άνθρωπο που δεν γράφει στο «γυαλί» με τίποτα από όπου και αν το πιάσεις; Δηλ. αυτό λέγεται τρόπος προσέγγισης της νεολαίας; 

7. Τέλος, κάτι άλλο που παρατηρήθηκε και δεν συνάδει με την επικοινωνιακή εικόνα ήταν η προσέλευση του κόσμου στην εκδήλωση για το λογότυπο και το όνομα. Ενώ το βίντεο, το λογότυπο, το όνομα του συνδυασμού (Πνοή Δημιουργίας) και η όλη ομιλία είχαν επικεντρώσει στη δημιουργία και τη νεολαία, το κοινό από κάτω σε ένα ποσοστό τουλάχιστον 90% είχε γκρίζα ή άσπρα μαλλιά. (Στη φωτο παρακάτω προσπαθείστε να διακρίνετε στους καθήμενους έστω και ένα άτομο κάτω των 50 ετών)

Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε «ρατσιστές» όσον αφορά την ηλικία των υποστηρικτών του κ. Σταυρέλη αλλά αναρωτιόμαστε πως είναι δυνατόν να μιλάς για τους νέους και τις δημιουργικές ομάδες του τόπου και το ακροατήριο σου να είναι το ακριβώς ανάποδο; Μήπως φταίει η αφίσα της εκδήλωσης (που λέγαμε παραπάνω); Και τουλάχιστον δεν προνόησαν να φωνάξουν και 50 παιδιά να σπάσει λίγο το άσπρο και το γκρι για να μην εκτεθούν;

Σίγουρα υπάρχει καιρός να διορθωθούν πράγματα. Καλά είναι τα γραφικά, καλά και τα βίντεο αλλά πιο σημαντικό είναι να ξέρεις ποιον ακριβώς υποψήφιο «πλασάρεις» ως εικόνα, ως μήνυμα, ως τελικό (εκλογικό) «προιόν». Να ξέρεις για ποιο λόγο το κάνεις αυτό. Και μετά να δημιουργήσεις το επικοινωνιακό υλικό. Όχι ανάποδα. Δεν είναι τα πάντα για τους πάντες. Άλλο είναι να διαφημίζεις μπύρα και άλλο υποψήφιο Δήμαρχο. Άλλο είναι για Δήμαρχο Κορίνθου και άλλο για Δήμαρχο γενικά. 

Η περιβόητη «ταυτότητα» για την οποία μιλά ο κ. Σταυρέλης προϋποθέτει συγκεκριμένη κατεύθυνση. Συγκεκριμένο προφίλ. Με συνοχή και συνέπεια σε σχέση με την πραγματικότητα.   Δεν μπορεί να είναι «σαλάτα». «Είμαστε συνέχεια του συνδυασμού Πνευματικού αλλά και δεν είμαστε. Είμαστε πολύχρωμοι αλλά είμαστε και σοβαροί. Είμαστε σε επιχείρηση αλλά κάναμε και συνδυασμό. Είμαστε με τους νέους αλλά το κοινό μας είναι βασικά οι ηλικιωμένοι. Είμαστε ΠΑΣΟΚ αλλά είμαστε και με τους υπόλοιπους». (η φωτο παρακάτω είναι η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ. Άσπρα, κόκκινα, πράσινα, μπλε. Όλοι μαζί! Όλα μαζί!)

Ας μην ξεχνά ο κ. Σταυρέλης ότι οι κ.κ. Θωμαίδης και Πνευματικός που εξελέγησαν συνολικά για 21 χρόνια παρουσιάστηκαν επικοινωνιακά ως αυτό που ήσαν και στην πραγματικότητα. Αντιθέτως, ο κ. Νανόπουλος που επέλεξε το 2014 ως εικόνα αυτό που θα ήθελε να είναι (θυμηθείτε την τεράστια αφίσα στο κέντρο της πόλης) και όχι αυτό που θα έπρεπε να είναι, δεν τα κατάφερε. Όχι μόνο γι’ αυτό βέβαια, αλλά όλα παίζουν το ρόλο τους.

Ο κ. Γιώτης επίσης το 2010, κόντρα στο αστικό του προφίλ αποφάσισε να ενδυθεί προεκλογικά τον «αντιμνημονιακό μανδύα». Είχε την ίδια τύχη. Αλλά η χαρακτηριστικότερη περίπτωση είναι αυτή του κ. Χρ. Παπαβενετίου το 2002 στις Νομαρχιακές εκλογές ο οποίος εμπρός στο δίλημμα της εμφάνισης του ως συνέχεια του Άγγ. Μανωλάκη ή όχι προσπάθησε να κάνει και τα δυο με αποτέλεσμα την ήττα με 10% διαφορά από το Ν. Ταγαρά.

ΚΟΡΥΦΗ