ΜΑΓΚΑΖΙΝΟ - ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ - OIKONOMIA - Ανάπτυξη -

Start-stop για τους αυτοκινητόδρομους Κόρινθος-Πάτρα και Κόρινθος-Σπάρτη

Χάρη στη ρύθμιση για καταβολή του 100% της κοινοτικής χρηματοδότησης στα έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, το Δημόσιο «διέσωσε» τους απαιτούμενους πόρους για την ολοκλήρωση των έργων.

Η δεύτερη επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων είναι γεγονός. Χάρη στη ρύθμιση για καταβολή του 100% της κοινοτικής χρηματοδότησης στα έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, το Δημόσιο «διέσωσε» τους απαιτούμενους πόρους για την ολοκλήρωση των έργων. Ηδη έχει αποπληρωθεί το σύνολο των οφειλών προς τους παραχωρησιούχους, που συσσωρεύθηκαν λόγω capital controls, και οι πληρωμές «τρέχουν».

Το κρίσιμο σημείο είναι η υποχρέωση ολοκλήρωσης των έργων έως τον Μάρτιο του 2017. Το ερώτημα είναι πλέον αν κατασκευαστικές εταιρείες θα φανούν αντάξιες των περιστάσεων. Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης να αυξήσει στο 100% τη συμμετοχή της στο τρέχον ΕΣΠΑ λειτούργησε ως έμμεση παράταση.

Κόρινθος-Πάτρα

Η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 70%. Μέχρι το τέλος του έτους θα καταβληθούν 47 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε. και 17,7 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων. Το 2016 απομένει να καταβληθούν 211,6 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή και 45,5 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων.

Το σύνολο της συμβολής Δημοσίου και Ε.Ε. είναι 846,1 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο πληρώνει συνολικά σε αποζημιώσεις 223 εκατ. ευρώ προς τον κατασκευαστή και 156,8 εκατ. ευρώ προς τον παραχωρησιούχο.

Κόρινθος-Σπάρτη

Η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 93%. Οταν το έργο επανεκκινηθεί, ο Μορέας θα εισπράξει 51 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε., η οποία είναι συνολικά 341,9 εκατ. ευρώ (συν αποζημιώσεις).

Οι αυτοκινητόδρομοι πρέπει απαρέγκλιτα να ολοκληρωθούν έως τον Μάρτιο του 2017. Η Ε.Ε. μάλλον θα δεχθεί την εξαίρεση της σήραγγας της Κλόκοβας (Ιονία Οδός) που θα μετακινηθεί ως χωριστό έργο στο νέο ΕΣΠΑ.

Ενώ το Δημόσιο περιμένει απάντηση για ακόμα 9 χλμ. στην Κορίνθου-Πατρών που εκτιμάται ότι δεν μπορούν να είναι έτοιμα εγκαίρως.

Με το χρηματοδοτικό πρόβλημα λυμένο, το Δημόσιο ανησυχεί για τη στάση των κατασκευαστών: αν οι κοινοπραξίες θα ανταποκριθούν στις ειδικές συνθήκες, ή θα δημιουργήσουν προσκόμματα «εκβιάζοντας» για νέες αποζημιώσεις προκειμένου να ολοκληρώσουν εγκαίρως τα έργα.

ΚΟΡΥΦΗ