ΜΑΓΚΑΖΙΝΟ - ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ -

Εντοπίστηκε κεφαλή Κούρου μεγάλης αρχαιολογικής αξίας στη Νεμέα

Πρόκειται για μια κεφαλή Κούρου, η οποία έχει μέγεθος μεγαλύτερο του φυσικού, περίπου 40 εκατοστά, με σωζόμενο τμήμα λαιμού και αστραγαλωτή κόμμωση. Είναι από ασβεστόλιθο ή πωρόλιθο και προέρχεται από αρχαίο επαρχιακό εργαστήριο, που την καθιστά μοναδικής αρχαιολογικής αξίας. Για την υπόθεση συνελήφθη τη Δευτέρα, στη Νεμέα , ημεδαπός που κατείχε παράνομα το αρχαίο μνημείο, το οποίο είχε αποκρύψει ανάμεσα σε πέτρες σε αγροτική οδό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας ο συλληφθείς ημεδαπός αναζητούσε αγοραστές με σκοπό την πώληση του αρχαίου μνημείου έναντι 500.000 ευρώ.

Η αρχαιότητα κατασχέθηκε και επιδείχτηκε στην Προϊσταμένη του Τμήματος Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, η οποία γνωμάτευσε ότι εμπίπτει στις προστατευτικές διατάξεις της νομοθεσίας περί προστασίας αρχαιοτήτων. Το κατασχεθέν αντικείμενο φωτογραφήθηκε από συνεργείο της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών και θα παραδοθεί στο Μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου. Ο συλληφθείς, με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγήθηκε σήμερα στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Κορίνθου.

Οι αρχαϊκοί κούροι και η καταγωγή τους.

Η ανάπτυξη της μνημειακής πλαστικής στην Ελλάδα κατά την αρχαϊκή περίοδο (δηλαδή από το τέλος του 7ου ως τις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ.) στηρίχτηκε κυρίως σε δύο κατηγορίες αγαλμάτων, τους κούρους και τις κόρες. Όλα τα σωζόμενα μεγάλα λίθινα αγάλματα, όρθια ή καθιστά, στη δαιδαλική περίοδο (δηλαδή όσα χρονολογούνται από το 680 ως το 620 π.Χ. περίπου) είναι γυναικεία.

Τα ανδρικά αγάλματα της ίδιας εποχής έχουν μικρό σχετικά μέγεθος. Μια σημαντική αλλαγή συντελείται στο τελευταίο τέταρτο του 7ου αιώνα. Τότε εμφανίζονται τα πρώτα μεγάλου μεγέθους ανδρικά αγάλματα, τα οποία τα ονομάζουμε κούρους. Τα κύρια χαρακτηριστικά του αγαλματικού τύπου του κούρου φανερώνουν ότι ήρθε στην Ελλάδα από την Αίγυπτο.

Υπάρχουν μάλιστα αρχαίες μαρτυρίες, σύμφωνα με τις οποίες οι Έλληνες γλύπτες έμαθαν τις αναλογίες των γυμνών ανδρικών αγαλμάτων στην Αίγυπτο.

Οι ελληνικοί κούροι είναι γυμνοί, ενώ οι αντίστοιχες αιγυπτιακές μορφές έχουν πάντοτε ένα ύφασμα τυλιγμένο γύρω από τους γλουτούς και τα γεννητικά τους όργανα. Επίσης, τα χαρακτηριστικά τους συμπίπτουν με εκείνα του Απόλλωνα, που είναι ο θεός της μουσικής, της μαντικής αλλά και των τελετών μετάβασης των νεαρών αγοριών στην εφηβεία.

ΚΟΡΥΦΗ