ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 11/8/2016

Την Αρχιερατική Περιφέρεια Σικυώνος και συγκεκριμένα το χωριό Σούλι επισκέφτηκε στα πλαίσια του καταρτισθέντος προγράμματός του, χθες το απόγευμα, Τετάρτη 10 Αυγούστου 2016, ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Διονύσιος, πλαισιωμένος από τους συνοδούς Κληρικούς του και τον Εφημέριο του Ι. Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Κιάτου, Αιδεσ. Πρωτ/ρο π. Όθωνα Νίκα, προκειμένου να χοροστατήσει στην Ι. Ακολουθία του Μικρού Παρακλητικού Κανόνος.

Τον Θείο λόγο κήρυξε ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Απόστολος Νικολαΐδης, ο οποίος όπως είναι γνωστό αυτήν την περίοδο διαμένει στην Κορινθία και εξ αιτίας αυτής της συγκυρίας αλλά και λόγω της φιλίας, που τον συνδέει με τον Επίσκοπό μας από τα φοιτητικά τους χρόνια, ακολουθεί τον Σεβ. Μητροπολίτη μας στο Πρόγραμμα, που έχει εκπονήσει για τις ημέρες του Δεκαπενταυγούστου, προσφέροντας τις υψηλές επιστημονικές και θεολογικές γνώσεις του στη διακονία του κηρύγματος προς οικοδομή του Λαού του Θεού της Αποστολικής Ι. Μητροπόλεώς μας.

Ο κ. Καθηγητής αναφέρθηκε στην ανιδιοτελή και άνευ όρων μεσιτεία της Υπεραγίας Θεοτόκου προς τον Κύριο μας Θεό μας υπέρ της σωτηρίας των ψυχών μας.

Εξ αφορμής του κηρύγματος του κ. Νικολαΐδη ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας απευθύνθηκε, «πατρικώ τω τρόπω», στους παρισταμένους πιστούς και ομίλησε για το θέμα, που εσχάτως άρχισε να απασχολεί έντονα την κοινωνία μας, αυτό του «φιλοδωρήματος» στους Ι. Ναούς, και στους διακονούντες σε αυτούς για την τέλεση των Ι. Μυστηρίων.

Αφού αρχικώς ξεκαθάρισε για ακόμη μία φορά ότι η πάγια αντίληψη και θέση της Εκκλησίας μας, της Ι. Μητροπόλεώς μας αλλά και της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι να μην απαιτούνται από κανέναν χρήματα για την τέλεση ιεροπραξιών, εξέφρασε την απορία του για το γεγονός ότι τώρα τελευταία αυτό το έθιμο του λαού μας, που έχει τις ρίζες του στις απαρχές του Χριστιανισμού, άρχισε να προκαλεί τις κατευθυνόμενες «κορώνες» και την πρόκληση αρνητικών εντυπώσεων με εμφανείς πλην αναπόφευκτες αντιεκκλησιαστικές στοχεύσεις και επιδιώξεις.

Συγκεκριμένα, διερωτήθηκε σ’ αυτό το σημείο ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας:

  1. Η από πολλών ετών συνήθεια και ανάγκη των πιστών να αφήνουν κάτι ελάχιστο από το υστέρημά τους σε αυτούς που προσεύχονται γι’ αυτούς πότε εξέπνευσε και υπό ποιών ηγητόρων τις κατευθύνσεις;
  2. Δεν πρόκειται περί πραγματικών εξόδων που γίνονται κατά την διάρκεια των Ι. Μυστηρίων; Δηλαδή, δεν καταναλώνεται ρεύμα, δεν απασχολούνται ιεροψάλτης, νεωκόρος, καθαρίστρια; Συνεπώς, γιατί θεωρείται πια τόσο απαράδεκτο και τόσο απεχθές να αφήσουμε κάτι στην Εκκλησία όταν η κρίση χτυπά την ζωή και των Κληρικών, οι οποίοι με τον μικρό μισθό τους δεν μπορούν να ζήσουν τις συνήθως πολυμελείς οικογένειες τους, οι οποίες μαστίζονται και από την ανεργία;
  3. Το μικρό, ασήμαντο «φιλοδώρημα» προς την Εκκλησία τι θέση καταλαμβάνει στον προϋπολογισμό εξόδων χιλιάδων ευρώ, που σπαταλά μια οικογένεια για ρούχα, λουλούδια, δεξιώσεις και όλα τ’ άλλα, που συνηθίζονται σε αυτές τις περιπτώσεις; Γιατί αυτή η υπερβολή μόνο προς το μικρό «φιλοδώρημα» της Εκκλησίας και ποιους εξυπηρετεί;
  4. Οι ύβρεις, τα εξώδικα και οι αγωγές (!), που εσχάτως έχουν γίνει μόδα, συνάδουν αφενός με την μικρή αξία του προσφερομένου ποσού και αφετέρου με το μέγεθος της πράξης του υποτιθέμενου αδικήματος αλλά και την ιερότητα που πρέπει να συνοδεύει ένα Ι. Μυστήριο; Δηλαδή, αξίζει τον κόπο για ένα «πενηντάρικο» να προσλαμβάνεις δικηγόρο για να εκδικηθείς τον κακό παπά ή τον κακό επίτροπο ή την διδούσα Χάρι του Θεού Εκκλησία;

Ασφαλώς και τα ερωτήματα είναι ρητορικά, επεσήμανε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας, καθώς ο οποιοσδήποτε σώφρων άνθρωπος κατανοεί την πραγματικότητα και την ουσία του κατασκευασμένου θέματος.

Είναι πλέον εμφανές και δεν επιδέχεται καμία αμφισβητήση, ότι ο «ντόρος», που σηκώνεται εσχάτως, επί του συγκεκριμένου ζητήματος είναι κατευθυνόμενος, αντιεκκλησιαστικός και άδικος.

Όπως είναι ξεκάθαρο από την πλευρά της επίσημης Εκκλησίας, ότι δεν αρμόζει σε κανέναν από τους διακονούντες στους Ι. Ναούς η απαίτηση χρημάτων για την τέλεση ιεροπραξιών.

Αυτό είναι το ίδιο ξεκάθαρο ότι δεν αρμόζει σε έναν πιστό Ορθόδοξο Χριστιανό να «βαρυγκωμά» ή ακόμη περισσότερο να υβρίζει και να διασύρει τους ιερείς για να μην δώσει ό, τι αυτός επιλέξει από το υστέρημά του.

Και η επίκληση του μη εξαναγκασμού εκ του νόμου για την καταβολή χρημάτων, στην προκειμένη περίπτωση δεν αποτελεί και ηθική επιβράβευση για αυτόν που το επικαλείται.

Ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας κατέληξε διευκρινίζοντας με εμφανή παρακλητικό αλλά και πνευματικό τρόπο προς το ποίμνιό του ότι μπορεί να απαγορεύει στους ιερείς της Ι. Μητροπόλεώς μας να ζητούν οικονομικά ανταλλάγματα για ιεροπραξίες αλλά αυτό σε καμμία περίπτωση δεν απαγορεύει στους πιστούς, εάν έχουν την δυνατότητα, να αφήσουν κάτι στην Εκκλησία για την συντήρηση, λειτουργία των Ναών και δια της συνδρομής των συνέχισης του πολυσχιδούς φιλανθρωπικού, κοινωνικού, Λειτουργικού και Ποιμαντικού έργου της Ι. Μητροπόλεως μας, η οποία σε όλη την Ελλάδα είναι από τις πρώτες (όρα και την επ᾿ αυτού σχετική ανακοίνωση της Ι. Συνόδου).

Σχόλιο

Σεβασμιώτατε Πειμενάρχα,

καταλαβαίνω την αγωνία σας για τις δύσκολες στιγμές που περνά και η Εκκλησία. Νομίζω όμως ότι κάπου δεν έχετε κάνει καλή ανάγνωση της κατάστασης. Και πρώτα από όλα, ας πούμε ότι τα πράγματα ξεκινούν από την κεφαλή της Εκκλησίας, στη συγκεκριμένη περίπτωση της Κορινθίας από εσάς.

Έχετε κάνει πολλά λάθη ήδη κατά την ταπεινή μου γνώμη, ουδείς όμως αλάνθαστος. Και απαριθμώ μερικά. Πρώτον εμπιστευθήκατε λάθος ανθρώπους να κάτσουν γύρω σας. Άνθρωποι που περιέφεραν το όνομά σας όχι ως ιερέα αλλά ως businessman στην Κορινθία.

Βέβαια τα λάθη του πρώτου καιρού είναι αναμενόμενα, δεν γνωρίζατε την τοπική πραγματικότητα. Φαίνεται όμως ότι η πληθώρα των θεμάτων με τα οποία απασχολείστε δεν σας έβαλαν σε σκέψεις αναθεώρησης, παρά μόνον όταν ήρθαν τα πρώτα "μπουμπουνητά".

Η λογική επίσης "όποιος μου κάνει κριτική είναι εχθρός μου" έχει οδηγήσει σε "τσουβάλιασμα" επί δικαίων και αδίκων, δημιουργεί κατ' ουσίαν τεχνητές εντάσεις οπότε και εσείς ο ίδιος θα πρέπει να επωμιστείτε ένα κόστος που σας αναλογεί.

Γίνεται κατανοητό ότι πολλοί εκ του περιβάλλοντος σας πιθανώς να δημιουργούν και εχθρούς εκεί όπου δεν υπάρχουν, για να δικαιολογηθεί βέβαια και ο όποιος ρόλος μπορεί να τους έχει ανατεθεί. Ακόμη και οι εχθροί θα μπορούσαν να είναι τεχνητοί υπό μια έννοια. Η Εκκλησία όμως είναι ένα "αποκούμπι" πολλών αθώων και οι όποιες λανθασμένες επιλογές φθείρουν αντί να ισχυροποιούν.

Έπειτα είναι και το άλλο. Όταν πρωτοήρθατε στην Κόρινθο θελήσατε να αναδείξετε τις αναμφισβήτητα ηγετικές σας ικανότητες, αλλά και πάλι κατά την ταπεινή μου άποψη με λάθος τρόπο.

Μεγαλειώδες συγκεντρώσεις στους Επιτάφιους, κηρύγματα ατελείωτα που κούραζαν, πολυτελή άμφια, φωτογραφίσεις επί τω έργω ως celebrity, δείπνα και με πολιτικούς που συνετέλεσαν στο να φτάσουμε στο σημείο να μην μπορεί ο κόσμος να δώσει 1 ευρώ στην Εκκλησία πλέον, κλπ.

Η ουσία Σεβασμιώτατε μπορεί να κρύβεται σε απλά λόγια και ειλικρινείς πράξεις. Η εικόνα όμως που βγάζατε (κατά τη γνώμη μου) ήταν αυτή ενός ηγέτη που με φούρια και ανυπομονησία θέλει να επιβληθεί ως τέτοιος. Ποτέ δεν κατάλαβα αυτό το άγχος.

Δεν θα ασχοληθώ με το ανακαινισμένο Μέγαρο διότι ο καθένας είναι ελεύθερος να ζει στο περιβάλον που θέλει, όσο άνετο ή λιγότερο άνετο μπορεί να είναι αυτό.

Στην πορεία της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε σε αυτή την "κουκίδα" που λέγεται Κορινθία έπρεπε να είχατε βγει πιο μπροστά και να μιλούσατε στην "καρδιά" των πιστών (όσο πιστοί μπορούμε να είμαστε), αυτών που ακόμη και αν δεν πιστεύουν σε αυτή τη θρησκεία, πιστεύουν στην ... πίστη.

Διαβάζω μέσα από διάφορα blogs κατά καιρούς για το φιλανθρωπικό έργο που επιτελείτε. Δεκτό και μπράβο σας, αν και αυτό θα έπρεπε να είναι και το αυτονόητο (αλλά φαίνεται ότι σε αυτή την εποχή και σε αυτή τη χώρα τα αυτονόητα είναι και τα δυσκολότερα).

Διαβάζω λοιπόν σε αυτό το Δελτίο Τύπου τα παράπονά σας και την απορία σας γιατί οι πιστοί πλέον αποφεύγουν να δώσουν αυτό το μικρό "φιλοδώρημα" και εμμέσως ερμηνεύετε αυτή τη στάση σε συμφέροντα που αντιμάχονται την Εκκλησία. Πιθανώς και αυτό να συμβαίνει. Όμως, θα σας καλούσα να αναρωτηθείτε λίγο πιο έντονα για το ΕΚΑΣ που κόπηκε στις γιαγιάδες και τους παπούδες (εκ των βασικών "αιμοδοτών" της Εκκλησίας).

Ας αναρωτηθείτε λίγο εντονότερα για το πως τα βγάζει πέρα μία οικογένεια με παιδιά και τι τους περισσεύει κάθε μήνα.

Αναρωτηθείτε για τα νέα ζευγάρια που αποφεύγουν να παντρευτούν σκεπτόμενοι τη "θηλιά" των εξόδων (και της Εκκλησίας, όσο μικρά ή μεγάλα και αν είναι).

Αναρωτηθείτε επίσης για τη γενιά των "millennials", τι μπορείτε να πείτε σε αυτούς; Στη γενιά της μιας φωτογραφίας και του ενός σχόλιου.

Σεβασμιώτατε, 

τα πράγματα αλλάζουν και εμείς πρέπει να τροποποιούμε τη σχέση μας με αυτά. Η μία λύση (αυτή της μιας συγκεκριμένης τακτικής) δια πάσα νόσο, πρέπει να μπορεί να επικαιροποιείται. Αλλιώς καταλήγει ως κιτρινισμένο χαρτί, χωρίς λάμψη και με μια αλήθεια που αφορά κάποιους άλλους σε κάποιες άλλες εποχές.

Οι ευθύνες των "εχθρών" πιθανώς να υπάρχουν για να το λέτε. Υπάρχουν όμως και οι ευθύνες της ίδιας της Εκκλησίας. Ήρθε η ώρα και για τη δική σας ουσιαστική αυτοκριτική

Οι καιροί που θα έρθουν σύντομα, θα είναι ακόμη πιο δύσκολοι. Εκεί θα είναι και η πραγματική δοκιμασία για όλους μας. Και για εσάς. Και εκεί υπάρχουν βασικά δυο επιλογές.

Είτε θα βγείτε μπροστά και θα εμπνεύσετε ως μια από τις δυνάμεις του τόπου ή θα πέσετε μαζί μας.

Ελπίζω να ακούσετε. Το μυαλό και τις ικανότητες φαίνεται να τις έχετε. Χρησιμοποιείστε τις με σωστό και αποτελεσματικό τρόπο πλέον.

"Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω" .. Για σκεφτείτε το λίγο

Με σεβασμό στο θεσμό

Κώστας Ρομπόρας
isthmos.gr