Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι δεν υπάρχει πιο διαχρονικό είδος ρουχισμού από τα jeans. Δύσκολο να βρεθεί γκαρνταρόμπα που να μην περιλαμβάνει ένα τουλάχιστον κομμάτι από denim.

Ανέκαθεν το ανθεκτικό υλικό τους αποτελούσε την πιο αξιόπιστη λύση για να «βγουν» οι ενδυματολογικές απαιτήσεις της έντονης καθημερινότητας, χωρίς να χρειάζεται να ξοδεύουμε συχνά χρήματα για να αγοράζουμε νέα, άλλου είδους ρούχα μικρότερης ανθεκτικότητας.

Όμως τα τελευταία χρόνια η δημοτικότητα των τζην (ας το γράφουμε στο εξής με ελληνικά) παντελονιών έχει πέσει αισθητά. Σκεφθείτε πόσα τζην είχατε στην ντουλάπα σας πριν από 5-10 χρόνια και πόσα έχετε σήμερα. Το πιθανότερο είναι να διαπιστώσετε πως είναι πολύ λιγότερα.

Η μόδα άλλαξε και οι παγκόσμιες αλλαγές επηρέασαν και τον τρόπο που ντυνόμαστε. Η οικονομική ευημερία της μεσαίας τάξης που άνθισε στις Η.Π.Α. και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τη δεκαετία του '70 μέχρι και τα 00s, και που ανέδειξε το τζην ως ένδειξη κοινωνικού στάτους, σε μεγάλο βαθμό έπαψε να υφίσταται. Δεν αισθανόμαστε πια την ανάγκη να φοράμε «επώνυμα» τζην -ή οτιδήποτε εμφανώς «επώνυμο»- για να ξεχωρίζουμε στυλιστικά.

Η μόδα του second hand και του μποέμ στυλ, όπως και το ίντερνετ που έκανε πιο κατανοητές σε ένα μεγαλύτερο μέρος κοινού τις άφθονες εναλλακτικές επιλογές που έχει για να διαμορφώσει ένα ωραίο στυλ, μας απάλλαξαν από τέτοιους ψυχαναγκασμούς. Το ίδιο και η ραγδαία εξάπλωση και δημοτικότητα των μεγάλων διεθνών αλυσίδων φθηνής ένδυσης, που ως labels και ως παραγωγοί φθηνότερων τζην, πήραν τα εμπορικά ηνία από τις παραδοσιακές, «μουράτες» εταιρείες σε αυτό τον τομέα.

Η στατιστική επιβεβαιώνει αυτό που βλέπουμε στην ντουλάπα μας και γύρω μας. Σύμφωνα μεέρευνα της NPD Group, μέσα σε ένα χρόνο, από τον Μάρτιο του 2013 μέχρι τον Μάρτιο του 2014, οι πωλήσεις τζην στις Η.Π.Α. μειώθηκαν συνολικά κατά 5%, ενώ αυτές των θεωρούμενων «ακριβών» τζην, κατά 32,5%.

Γνωστές εταιρείες του χώρου ανακοίνωσαν μεγάλη συρρίκνωση των κερδών τους, που σε κάποιες περιπτώσεις οδήγησαν και σε απολύσεις σημαντικού αριθμού εργαζομένων. Άλλη έρευνα της εταιρείας Piper Jaffray για την καταναλωτική συμπεριφορά των εφήβων στην αμερικανική αγορά (που καθορίζει και τις τάσεις παγκοσμίως) έδειξε ότι οι νέοι προτιμούν μάρκες που δεν είναι οι παραδοσιακοί κολοσσοί των τζην και πως γενικά έχουν «γυρίσει την πλάτη» στο ντένιμ.

Ο μεγάλος «εχθρός» των τζην παντελονιών, που προς το παρόν κερδίζει την προτίμηση των καταναλωτών, είναι τα κολάν, και ιδιαίτερα αυτά που είναι κατάλληλα τόσο για το γυμναστήριο όσο και για την υπόλοιπη καθημερινότητα. Έχοντας αντιληφθεί αυτή την τάση, οι μεγάλες εταιρείες αθλητικής ένδυσης διαθέτουν πλέον στις συλλογές τους καλαίσθητα κολάν σε ποικιλία σχεδίων, με ανώτερη ποιότητα κατασκευής. Μάλιστα έχει δημιουργηθεί και υβριδικός όρος που περιγράφει αυτό το είδος ρουχισμού: "athleisure" (από τα "athletics" και "leisure"):

Tα μεγάλα sportswear brands δεν μένουν μόνο εκεί. Όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια, διεκδικούν μερίδιο αγοράς ακόμα και στο eveningwear, προτείνοντας «βραδινά» ρούχα και αξεσουάρ τα οποία πλέον βλέπουμε σε περίοπτη θέση στις βιτρίνες.

Μετά την πρώτη «ψυχρολουσία» από τα νέα δεδομένα, οι παραδοσιακές εταιρείες τζην ανασυντάσσονται και επενδύουν στην εξέλιξη και καινοτομία, ανοίγοντας νέες μονάδες εργαστηρίων και εργοστασιακής παραγωγής, προκειμένου να βελτιώσουν το προϊόν τους και να το κάνουν πιο «ευέλικτο». Έτσι στο μέλλον θα δούμε ακόμα περισσότερες σειρές «μαλακών» και εύκαμπτων τζην που ταυτόχρονα κολακεύουν την σιλουέτα.