Συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ παραχώρησε ο αναπληρωτής Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γ. Τσιρώνης, στην οποία και αναφέρθηκε στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων συνολικά, στις ΣΔΙΤ και στον Εθνικό Σχεδιασμό για τα Απορρίμματα. Παράλληλα, αναφέρθηκε εκτενώς στον σχεδιασμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τα απορρίμματα, εκφράζοντας για μία ακόμα φορά την αντίθεσή του, αλλά και επισημαίνοντας ότι στον σχεδιασμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου υπάρχει νομικό κενό, όπως είπε, καθώς δεν είναι αρμόδια η Περιφέρεια για τον σχεδιασμό αλλά ο ΦΟΔΣΑ, η αδυναμία του οποίου δεν έχει διαπιστωθεί, όπως υπογράμμισε.

Πιο αναλυτικά, ο υπουργός ξεκίνησε από τα βαρύτατα πρόστιμα τα οποία έχουν επιβληθεί στη χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εξαιτίας των χωματερών, λέγοντας ότι «από τα συνολικά 14 εκατομμύρια που μας έχουν επιβληθεί, θα μπορούσαμε αυτή τη στιγμή να μιλάμε για 4, αλλά παρόλα αυτά έχουμε καταφέρει να απομειώσουμε το πρόστιμο στα 10 εκατομμύρια».

Ακολούθως, επεσήμανε ότι η Πελοπόννησος έχει καθυστερήσει την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ. Συγκεκριμένα, ανέφερε: «Συνεχίζονται οι αποκαταστάσεις σε όλες τις περιπτώσεις, με εξαίρεση την Πελοπόννησο που έχει καθυστερήσει σημαντικά με 81 ανοιχτούς ΧΑΔΑ, και όπου πρόσφατα ανέλαβε ο ανάδοχος. Η αυστηροποίηση έχει να κάνει με την έλλειψη εμπιστοσύνης. Οι Ευρωπαίοι εάν δεν δουν ζυγολόγια και νόμιμες εγκαταστάσεις, θα συνεχίσουν να επιβάλουν πρόστιμα ύψους 80.000 για κάθε ενεργό ΧΑΔΑ και 40.000 για κάθε μη αποκατεστημένο. Υπάρχουν ΧΑΔΑ απενεργοποιημένοι, ωστόσο συνεχίζουμε να πληρώνουμε, καθώς δεν έχει υπάρξει πιστοποίηση της παύσης λειτουργίας και αποκατάστασής τους».

Στη συνέχεια, απάντησε στην κριτική που ασκείται στον νέο ΕΣΔΑ, ο οποίος κινείται στο τρίπτυχο μείωση - επαναχρησιμοποίηση - ανακύκλωση, και που σύμφωνα με πολλούς, θέτει πολύ φιλόδοξους στόχους, γεγονός που μπορεί να καταστήσει την εφαρμογή του ανέφικτη. Ο αναπληρωτής υπουργός υπογράμμισει: 

«Οι στόχοι που τίθενται είναι απόλυτα συμβατοί με την Ευρωπαϊκή εμπειρία. Ο χρόνος που έθεσαν οι Ευρωπαϊκές χώρες όταν ξεκίνησαν της προσπάθειές τους να απεξαρτηθούν από τα απορρίμματα, με βάση τις αρχές της κυκλικής οικονομίας, ήταν γύρω στα 10 χρόνια. Εμείς λέμε ότι μπορούμε να φθάσουμε τους στόχους, αλλά οφείλουμε να ξεκινήσουμε. Οι περισσότεροι στόχοι περιγράφονται στις Ευρωπαϊκές οδηγίες. Κρίσιμο ζήτημα αποτελεί η ενημέρωση των πολιτών. Εάν ενημερωθούν οι πολίτες, όσο φιλόδοξο είναι το χωριστό βιοαπόβλητο, άλλο τόσο φιλόδοξο γίνεται και το 50% μείωσης των αστικών αποβλήτων μέχρι το 2020».

Όσον αφορά την πορεία των ΠΕΣΔΑ, ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρει ότι «δεν υπάρχουν ουσιαστικές καθυστερήσεις. Η καταληκτική ημερομηνία της 30ής Σεπτεμβρίου, είναι η αιρεσιμότητα της ΕΕ. Πρώτα θα φτιαχτούν τα ΠΕΣΔΑ και μετά θα χρηματοδοτηθούν. Αυτό που ουσιαστικά θα καθυστερήσει είναι η εκταμίευση των κονδυλίων. Το ίδιο ισχύει και για την Πελοπόννησο. Εάν δεν εγκριθεί το ΠΕΣΔΑ, θα καθυστερήσει και η εκταμίευση των κονδυλίων για όλους τους δήμους της. Θα καθυστερούν όλα τα έργα».

Ειδικά για το πρόβλημα της Πελοποννήσου, όπου παραμένουν περισσότερες από 80 ενεργές χωματερές, ο κ. Τσιρώνης παραδέχεται ότι το θέμα της συμβασιοποίησης των ΧΑΔΑ της εν λόγω Περιφέρειας έχει καθυστερήσει, αν και έχει υπάρξει ανάδοχος και για το συγκεκριμένο έργο. 

Όσον αφορά το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου, ο αναπληρωτής υπουργός υπογράμμισε ότι «δεν είναι στον σχεδιασμό» του υπουργείου. Όπως εξήγησε, με βάση τα προβλεπόμενα του έργου, «τα σκουπίδια στην Πελοπόννησο θα έπρεπε να ταξιδεύουν μέχρι 110 χλμ., της Κορίνθου 80 χλμ., της Ερμιονίδας 90 χλμ. για να φθάσουν στο εργοστάσιο. Είναι εκκεντροβαρής πρακτική. Η τοποθεσία της μονάδας για τη Βορειοανατολική Πελοπόννησο είναι στην άκρη της Μεσσηνίας. Είναι πολύ μακριά. 

Αυτό το ΣΔΙΤ είναι εκτός στόχων του εθνικού σχεδίου. Υπό αυτή την έννοια, όπως όλες οι περιφέρειες, πρέπει και ο ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου να εναρμονιστεί στο συγκεκριμένο σχέδιο

Και πρόσθεσε ότι υπάρχει σοβαρό νομικό κενό, καθώς «το σχέδιο το έχει εκπονήσει η Περιφέρεια, χωρίς να έχει την αρμοδιότητα και χωρίς να έχει διαπιστωθεί η αδυναμία του αρμόδιου ΦΟΔΣΑ. Ακόμα κι αν δεχόμαστε ότι το έργο είναι εντός του σχεδιασμού, θα λειτουργούσε μετά από 2 χρόνια. Εάν εφαρμοστεί το εθνικό σχέδιο, θα μπορέσει να φέρει αποτελέσματα μέσα σε 6 μήνες», επισημαίνει ο κ. Τσιρώνης, κάνοντας επίσης γνωστό ότι «πολλοί δήμοι ήδη έχουν προχωρήσει σε χωροθετήσεις πέρα από το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ».

Ωστόσο, ο κ. Τσιρώνης ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο δεν είναι αντίθετοι στις ΣΔΙΤ. «Δεν έχουμε καμία αντίρρηση με τα ΣΔΙΤ. Σε σχέση με τη χρηματοδότηση, εμείς δεν έχουμε καμία δουλειά στο να κρίνουμε εάν θα είναι ΣΔΙΤ, δημόσια ή ιδιωτική επιχείρηση. Ασχολούμαστε με την τιμή και τη διαστασιαλόγηση. Δική μας δουλειά είναι εάν ένα έργο είναι σωστά χωροθετημένο, εάν είναι περιβαλλοντικά ορθό, και αν διαφυλάσσεται το δημόσιο συμφέρον. Εάν μία σύμβαση προβλέπει 100 ευρώ τον τόνο, είναι τρομακτικά πολλά λεφτά.

Τα απορρίμματα μειώνονται συν τω χρόνω, ακόμα και από τον ίδιο τον κατασκευαστή. Δεν μπορούμε να έχουμε συμβάσεις με βάση τις σημερινές ποσότητες, για τα επόμενα 28 χρόνια, αφού τα επόμενα 10 χρόνια χάρη στην τεχνολογία, ο στόχος είναι να μην έχουμε απορρίμματα. Η εγγυημένη ποσότητα είναι πρόβλημα, αφού ο εκάστοτε δήμος πέραν του ότι δεν έχει τα απαιτούμενα χρήματα, θα αναγκαστεί να μην κάνει ποτέ ανακύκλωση».

(Με πληροφορίες από το aftodioikisi.gr)