Μετά από χρόνια και... καιρούς, οι εκδρομείς του Πάσχα (15 Απριλίου) θα διασχίσουν με ασφάλεια το νέο κομμάτι του οδικού άξονα Κόρινθος - Πάτρα, καθώς αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου, εκτός κάποιων διάσπαρτων σημείων, πέντε τον αριθμό, που θα ολοκληρωθούν πλήρως προς τα τέλη Αυγούστου. Από τα συνολικά 120 χιλιόμετρα, τα 20 (Αρχαία Κόρινθος - Κιάτο) παραδόθηκαν φέτος τον Αύγουστο, ενώ τους επόμενους δύο μήνες αναμένεται να παραδοθούν άλλα 14 χλμ. από Κιάτο έως Ξυλόκαστρο.

Η «λειτουργική ολοκλήρωση» του άξονα θα κάνει τη χρήση του πιο ακριβή καθώς προστίθεται ένας ακόμη μετωπικός σταθμός διοδίων, ο «Ελαιώνας», και θα γίνουν αναπροσαρμογές στο αντίτιμο των διοδίων σε δύο άλλους μετωπικούς σταθμούς, στο Κιάτο -πρώην Ζευγολατιό-, που μέχρι τώρα λειτουργούσε με κατεύθυνση προς Πάτρα, και στο Ρίο, με κατεύθυνση προς Αθήνα.

Συνολικά, μαζί με τους σταθμούς που λειτουργούν σε Ελευσίνα και Ισθμό, στο τμήμα που είχε κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο μήκους 63 χλμ. (Ελευσίνα - Κόρινθος) και περιλαμβάνεται στη σύμβαση παραχώρησης, το αντίτιμο των διοδίων για μια διαδρομή ανεβαίνει στα 11,5 ευρώ για τα Ι.Χ. και χρέωση 6,4 λεπτά το χιλιόμετρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τη λειτουργία του κομματιού αυτού, συν τα 25 χιλιόμετρα των Τεμπών που εκκρεμούν, η χώρα θα αποκτήσει το βασικό εθνικό οδικό δίκτυο, την πάλαι ποτέ ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι), μήκους 770 χιλιομέτρων, το οποίο θα εκμεταλλεύονται οι ιδιώτες παραχωρησιούχοι.

Η πλειονότητα του δικτύου που διαμοιράστηκε στις συμβάσεις παραχώρησης την περίοδο 2007 - 2008 είχε κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Α’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 1989 - 1993 και όλα τα «πλαίσια» που ακολούθησαν. Από το προηγούμενο ΕΣΠΑ άλλωστε χρηματοδοτούνται τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης, με το λογιστικό κλείσιμό του να έχει οριστεί στο τέλος Μαρτίου του 2017.

Η εικόνα σήμερα

Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο κομμάτι Κόρινθος - Πάτρα (με διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα, είτε μονόπλευρη είτε αμφίπλευρη), σύμφωνα με την Ολυμπία Οδό, που οργάνωσε προχθές ξενάγηση δημοσιογράφων στα υπό κατασκευή έργα, ανέρχεται στο 88%, με τα μεγάλα και δύσκολα από τεχνικής άποψης έργα -σήραγγες, γέφυρες κ.λπ.- να βρίσκονται στο τελικό στάδιο.

Ειδικότερα οι 47 γέφυρες, οι 22 άνω διαβάσεις και οι 140 κάτω διαβάσεις, ξεπερνούν σε ποσοστό ολοκλήρωσης το 92%. Από τις 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ. “ξεχωρίζει" η συστοιχία αυτών στην Παναγοπούλα, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Περιλαμβάνει τρεις σήραγγες μήκους 548 μέτρων, 548 μέτρων και 4 χλμ. με κατεύθυνση την Αθήνα και μία 3.179 μ. προς Πάτρα. Ο υφιστάμενος δρόμος στο σημείο αυτό θα διατηρηθεί για τη διέλευση επικίνδυνων φορτίων και σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο πλήθος των 400 τεχνικών έργων αντιστήριξης λόγω των χαλαρών εδαφών.

Οι εκκρεμότητες

Τα έργα που η ολοκλήρωσή τους τοποθετείται στο τέλος του Αυγούστου, σύμφωνα με τα στελέχη της Ολυμπίας Οδού, και δεν θα δυσκολέψουν τις συνθήκες, με δεδομένο ότι η κυκλοφορία θα εξυπηρετείται μέσω τοπικών παρακάμψεων ή στενώσεων, είναι: Ο κόμβος στο Ρίο, που εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνσεις, ενώ τον Μάρτιο θα έχει γίνει η σύνδεση της Γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου προς και από Αθήνα. Ο κόμβος Αραχωβίτικων και 1.250 μέτρα οδοστρώματος στο κομμάτι Παναγοπούλα - Ρίο. Δύο χιλιόμετρα στο Δερβένι, στην περιοχή Καμάρι, μικρό κομμάτι ανάμεσα στο Ξυλόκαστρο και το Δερβένι, καθώς είναι σε εξέλιξη αρχαιολογικές εργασίες, και σε άλλη τοποθεσία, στις Καμάρες, μεταξύ Αιγίου και Παναγοπούλας, σε σημείο όπου ο οδικός άξονας συναντά τη γραμμή του ΟΣΕ απομένει η απαλλοτρίωση 500 μέτρων.

Υψηλό κόστος

Επισήμως, κατά την Ολυμπία Οδό, το συνολικό κόστος κατασκευής των 120 χλμ. ανέρχεται σε 1.487 εκατ. ευρώ). Όμως είναι πολύ υψηλότερο, αφού, με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης το 2013, στην αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στα 608 εκατ. ευρώ προστέθηκαν άλλα 250 εκατ. ευρώ. Ο παραχωρησιούχος έχει λάβει αποζημίωση 91,1 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση στην ημερομηνία έναρξης παραχώρησης και ο κατασκευαστής 130 εκατ. ευρώ. Τότε προβλέφθηκε ότι θα πάρει άλλα 93 εκατ. για την αναθεώρηση του κόστους κατασκευής.

Ταυτόχρονα, την περίοδο 2011-13 που τα έργα είχαν παγώσει, τα διόδια καταβάλλονταν κανονικά, ενώ από τη σύμβαση παραχώρησης αφαιρέθηκε φυσικό αντικείμενο (Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα τουλάχιστον 150 χλμ).

Επιπλέον, σε συμφωνία που υπογράφτηκε πέρυσι μεταξύ του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και της Ολυμπίας Οδού, προβλέφθηκαν νέες αποζημιώσεις. Η καταβολή 145,1 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή μαζί με το πριμ επιτάχυνσης και τουλάχιστον 69,7 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Το ακριβές κόστος των απαλλοτριώσεων, των αρχαιολογικών ερευνών και των μετατοπίσεων των δικτύων κοινής ωφέλειας που βαρύνουν το Δημόσιο παραμένει άγνωστο.

Στην Ολυμπία Οδό Α.Ε., που διαχειρίζεται και την περιμετρική Πάτρας, μήκους 18 χλμ., η οποία κατασκευάσθηκε ως δημόσιο έργο, συμμετέχουν οι Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, J & P - Άβαξ, η γαλλική Vinci και η γερμανική Ηochtief.