του Τ. Παγκάκη

Η De Correspondent είναι μια πλατφόρμα αναλύσεων και ερευνητικής δημοσιογραφίας, που παρουσιάζει όσα δεν γράφουν τα «mainstream» media.

Στήθηκε μέσα σε ένα μήνα με ιδρυτές τους 19.000 Ολλανδούς πολίτες που ανταποκρίθηκαν στο crowdfunding κάλεσμα και έδωσαν $80 ώστε να συγκεντρώσει 1.700.000 δολάρια!

Δεν είναι το πρώτο παράδειγμα του «startup economy», αφού πριν δυο χρόνια απολυμένοι δημοσιογράφοι στις ΗΠΑ συνασπίστηκαν και έφτιαξαν την Contently, μια εταιρεία παροχής κειμενογραφικών υπηρεσιών (από έντυπα έως ομιλίες στελεχών) και σε έξι μήνες κατέγραψαν 20 εκατ. δολάρια έσοδα (not bad)!

H De Correspondent έχει σήμερα 7 μόνιμους υπαλλήλους, 20 freelance συντάκτες και… 28.000 συνδρομητές που τη διαβάζουν σε κάθε συσκευή με μόλις μια ετήσια συνδρομή €60 (περίπου €1,15 / εβδομάδα), σε μια χώρα που έχει μόλις 16.8 εκατ. πληθυσμό.

Το μέσο «έστησε» ένας από τους καλύτερους designers της χώρας, το προγραμμάτισε ένας από τους καλύτερους οικονομολόγους της ολλανδικής επιχειρηματικής σκηνής, το πλασάρισε στην κοινότητα επενδυτών μια ομάδα τρομερών στελεχών και συνέταιρος στο εγχείρημα έγινε μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας.

Η συντακτική επιτροπή του αποτελείται από την πιο δημιουργικά… διαφορετική ομάδα που θα φανταζόσασταν ποτέ. 

Όταν όλα τα μέσα γράφουν για την κυβέρνηση και τα οικονομικά θέματα, αυτοί γράφουν για το κύμα οικονομικών μεταναστών και ποιες αγορές τούς χρειάζονται, ή για το ποιες είναι οι ευκαιρίες για τη χώρα. 

Ούτε μεγάλες TV περσόνες ούτε «επώνυμοι» δημοσιογράφοι ούτε προσωπικά μαγαζιά ακολούθων ή ομάδων συμφερόντων. Νέα παιδιά, νέα μυαλά, νέα θέματα, νέοι σκοποί. Αυτά που μας λείπουν από τη ρουτίνα και από την «πλύση εγκεφάλου» στην οποία είμαστε υποκείμενα 30 και πλέον χρόνια.

Ο Ernst-Jan Pfauth έχει δηλώσει ότι ενδιαφέρονται να επεκταθούν και σε άλλες χώρες. 

Το νέο μέσο του παραδείγματός μας φτιάχτηκε από brainstorm sessions όπου συμμετείχαν δημοσιογράφοι, ομάδες πολιτών, designers και developers. Μαζί, όχι μόνο σκέφτηκαν πώς θα έπρεπε να είναι η αφήγησή τους, αλλά και πώς φτιάχνεται ένα πλήρως βιώσιμο εμπορικά μοντέλο, πράγμα άγνωστο σήμερα στη χώρα μας.

Το UX πολύ διαφορετικό. Η θεματολογία είναι γεμάτη αφιερώματα κάθετης και εξαντλητικής ανάλυσης, ώστε να ακούγονται όλες οι πλευρές. Οι τεχνολόγοι ξέρουν πώς θα κάνουν το κοινό να ανταποκριθεί και να «κλειδώσει» στο μέσο.

Οι δημοσιογράφοι ακολουθούν και προσαρμόζουν το περιεχόμενό τους και όλα αυτά είναι μια τρομερή αλλαγή στον τρόπο παροχής ενημέρωσης. Τα νέα μέσα τέτοιου τύπου δημιουργούν επιχειρηματικές ευκαιρίες και δίνουν βήμα σε εταιρείες, agencies και κοινότητες.

Το πιο σημαντικό είναι όμως ότι οι πολίτες συνεισφέρουν στην ανοιχτή πλατφόρμα.

Αντιμετωπίζοντας το κοινό ως «μέλη» και όχι ως «συνδρομητές», τους δίνει το δικαίωμα να συνεισφέρουν γνώση σε ειδικά θεματικά ρεπορτάζ για την ενέργεια, την ασφάλεια, τα προσωπικά δεδομένα, την ψηφιακή οικονομία, και αυτή η γνώση είναι πλούσιο ανταποδοτικό όφελος για μια συνδρομή 1,15/εβδομάδα –δεν συμφωνείτε;

Εκατό τεχνολόγοι μπορούν να πουν περισσότερα από έναν πολιτικό στα θέματα προσωπικής ασφάλειας και πενήντα γιατροί μάλλον ξέρουν περισσότερα για την ανορεξία ή τη σωστή διατροφή από έναν… «εξειδικευμένο» ιατρικό συντάκτη.

Επίσης, τα νέα μέσα τέτοιου τύπου δημιουργούν επιχειρηματικές ευκαιρίες: πλατφόρμες περιεχομένου, video series, ανοιχτά chat sessions, δημιουργικά debates, δίνοντας βήμα σε εταιρείες, agencies και κοινότητες. Το μέλλον των Μέσων Ενημέρωσης είναι ο καθρέφτης των κοινωνιών μας.

Το internet, προφανώς, κατάργησε το μοντέλο «top-down» (σου λέω κάτι κι έτσι είναι), αλλά μη εμφανώς απελευθερώνει το κοινό να επιλέξει τι είδους ενημέρωση θέλει.

Αυτά τα νέα μοντέλα θα βασίζονται στην αντικειμενικότητα και στην πρακτική αλήθειας που εισήγαγαν οι bloggers των προηγμένων αγορών και κοινωνιών (όχι βέβαια της Ελλάδας), όπου όταν έκριναν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία τα πέρναγαν από «Ιερά Εξέταση».

Τα νέα μέσα στην ψηφιακή οικονομία είναι ήδη διαφορετικά και θα γίνουν ακόμη πιο καινοτομικά και δημοκρατικά απ’ οτιδήποτε ξέραμε στο παρελθόν. Θα ερευνούν, θα ενημερώνουν και θα αφουγκράζονται τις κοινότητες πολιτών, επιστρέφοντας αξία, καθαρή και ειλικρινή οπτική στην μπερδεμένη και εξαγριωμένη (με το ψέμα) κοινωνία.

Θα έχουν κοινό μόνο με ποικιλία, αιχμηρές απόψεις, πολύπλευρη διασταύρωση πληροφορίας και εις βάθος ανάλυση. Θα ακυρώσουν το μοντέλο του «αφεντικού-εκδότη» και τη γνώμη του για το τι είναι ενημέρωση και διαρκής κοινωνική μάθηση.

Το δεύτερο είναι στο DNA των μέσων, αλλά το έχουν ξεχάσει εδώ και πολλά χρόνια. 

O Τάσος Παγκάκης είναι στέλεχος επιχειρήσεων από το 1988.

Πηγή : Andro.gr [ http://www.andro.gr/business/sinidioktitis-mme/ ]